Cel jest jeden – dotrzeć do określonej grupy ludzi, którzy mogą być zainteresowani Twoim komunikatem, usługą lub oferowanym produktem.
Charakterystyka idealnego targetu to również nieodłączna część wszelkich działań reklamowych
Platformę Facebooka odwiedza codziennie blisko 1.73 miliarda użytkowników więc całkowicie niezbędną kwestią jest skupienie się na wyszczególnieniu odbiorców, którzy należą do Twojej grupy docelowej.
W przeciwnym wypadku środki przeznaczone na kampanie reklamowe zostaną wydane nieefektywnie a Twoje reklamy będą się wyświetlać osobom, które nie są zainteresowane Twoją ofertą.
Innymi słowy.. Przepalisz budżet.
W tym artykule chciałbym Ci przedstawić 7 najważniejszych aspektów , które pomogą Ci wybrać odpowiednią grupę odbiorców dla Twojej niszy.
1. Poznaj swojego potencjalnego klienta
Tworząc charakterystyczne komunikaty sprzedażowe, kreujesz je w konkretnym celu, którym najczęściej jest pozyskanie klienta.
Czy aby na pewno znasz potrzeby i pragnienia osoby, która miałaby skorzystać z Twojej oferty?
Przejrzyj branżowe fora dyskusyjne, strony internetowe z opiniami i dołącz do grup na Facebooku, do których mogą należeć Twoi potencjalni klienci.
Poznaj ich potrzeby, lęki i pragnienia – zwróć uwagę na słownictwo i slogan jakim się posługują.
Pomoże Ci to jeszcze dokładniej dopasować komunikację i przekaz a szczegółowe targetowanie na Facebooku tylko Ci w tym pomoże.
W wyborze zainteresowań, lokalizacji, wieku czy innych danych behawioralnych pomoże Ci narzędzie Audience Insights, które jest wbudowane w menedżer firmy na platformie Facebook ADS.
Na tym etapie jesteś w stanie stworzyć pierwsze szkice Twojego idealnego klienta.
Stwórz notatkę lub dokument i dokładnie przeanalizuj powiązane treści z odbiorcą, który być może jest zainteresowany zakupem Twojego produktu lub usługi.
Na powyższym przykładzie, osoby interesujące się kuchnią wegetariańską są powiązane z szeregiem firm, konkurencyjnych marek czy sklepów internetowych – całą listę zobaczyć możesz na drugim zrzucie.
Wyciągając dalsze wnioski, możesz stwierdzić, że Twój idealny klient preferuje luźniejszą komunikację, ponieważ częściej ogląda strony z memami niż polityczne debaty.
Każda pojedyncza informacja ma ogromny wpływ na dobór grupy docelowej, co w przyszłości przeniesie się na wyniki kampanii reklamowych.
2. Używaj zainteresowań podczas szczegółowego targetowania
Mając już większą świadomość czym nasi klienci mogą się interesować – możemy zabrać się za praktykę, czyli dobór odpowiednich zainteresowań.
Dlaczego warto?
Szczegółowe targetowanie na po zainteresowaniach to jedna z najprostszych i jednocześnie najbardziej skutecznych metod na platformie reklamowej Facebooka.
Pamiętaj jednak o tym, że nie znajdziesz tutaj wszystkich zainteresowań.
Najczęściej w wyszukiwarce widnieją najbardziej rozpoznawalne marki, magazyny czy powiązane treści. Możesz nie odszukać tam lokalnej konkurencji czy ulubionej restauracji.
Przynależność ludzi do konkretnych zainteresowań aktualizuje się na bieżąco więc rozmiary tych grup również mogą się nieznacznie różnić w pewnym odstępie czasu.
Każdy z nas należy do grupy konkretnych zainteresowań, a dokładnie możesz sprawdzić je TUTAJ.
Wystarczy, że kilka razy wpiszesz w wyszukiwarkę markę danego auta, aby należeć do danego zainteresowania.
Ba! Nawet jeśli kilka razy napiszesz komuś na Messenger, że szukasz inspiracji na wakacyjny wyjazd – biura podróży od razu zaczną Cię atakować.
Jeżeli dobierając zainteresowania na etapie targetowania natrafisz na pewne trudności i brakuje Ci pomysłów – skorzystaj z sugestii.
Facebook podpowie Ci wtedy zainteresowania zbliżone do tych, które już wpisałeś(aś) w wyszukiwarkę.
3. Lokalizacja i Demografia
Oprócz zainteresowań masz również możliwość targetowania po szczegółowych lokalizacjach i danych związanych ściśle z demografią.
Możliwości lokalizacji
Facebook pozwala zarówno na przynależność jak i wykluczanie z konkretnych lokalizacji.
Daje Ci to szerokie pole do popisu ponieważ tym sposobem możesz określić grupę odbiorców, która mieszka lub na co dzień przebywa (pracuje) w konkretnym obiekcie takim jak biurowiec, szpital czy niewielkie, nowoczesne osiedle domków jednorodzinnych.
Oto wskazówka jak dokonać takiego micro geotargetingu.
Wymaga to dużego nakładu czasu i pracy, aby określić precyzyjnie miejsce na mapie, do którego chcemy dotrzeć z naszą reklamą.
Dodatkowo, weź pod uwagę to, aby Twoja grupa docelowa nie była zbyt wąska – w takim wypadku budżet na kampanię reklamową, w ogóle nie zostanie wydany.
Standardowe opcje targetowania lokalizacji
Po kodach pocztowych
Po województwach
Po krajach
Po miejscowościach
Po pinezkach zasięgowych
Po współrzędnych
Po dokładnym adresie
Pamiętaj również, aby zaznaczyć prawidłowo specyfikę określanej lokalizacji.
Przechodząc do demografii, mamy tutaj standardowe dla każdej platformy reklamowej możliwości targetowania.
Określimy w tym miejscu wiek, płeć, oraz język naszej grupy docelowej.
Polecam na samym początku tworzenia kampanii reklamowych wybrać szeroki zakres wieku i obydwie płcie.
4. Zawężenia
Jeżeli sprzedajesz produkt lub usługę, która przeznaczona jest do specyficznej i wąskiej grupy docelowej – musisz zadbać o szczegółowe i dokładne targetowanie.
Dlaczego zawężenia są ważne?
Zawężenia powodują, że zwiększamy prawdopodobieństwo dotarcia naszej reklamy do osoby, na której dokładnie nam zależy!
Najlepsze w tym wszystkim jest to, że zawężenia można robić bez końca!
Przykład: sprzedajesz drogie rakiety tenisowe, które są produktem premium.
5. Wykluczenia
Były już zawężenia, więc teraz czas na… wykluczenia!
W tym miejscu starasz się maksymalnie zminimalizować szansę na to, że konkretna osoba zobaczy Twoją reklamę na Facebooku.
Przykłady zastosowania
Produkty dla vegan – wyklucz zainteresowania związane z mięsożercami
Kampanie rekrutacyjne – wyklucz zainteresowania “szlachta nie pracuje”
Wykluczać możesz nie tylko zainteresowania, ale także osoby, które lubią Twój fanpage czy obecnych klientów.
6. Wąska vs. Szeroka grupa odbiorców
I o to jest pytanie!
Na co zwrócić uwagę?
Zbyt duży budżet na wąską grupę → wysoka częstotliwość i irytacja odbiorców
Zbyt mały budżet na szeroką grupę → reklama ginie w tłumie
Nie istnieje perfekcyjny dobór rozmiaru grupy docelowej i budżetu. Wszystko zależy od branży i konkretnego produktu/usługi.
7. Testuj wszystkie grupy odbiorców
Cały fun związany z Facebook ADS to tworzenie rozmaitych testów i późniejsza analiza otrzymanych wyników.
Dlaczego testowanie jest kluczowe?
Dzięki obszernym testom jesteś w stanie zwiększyć szansę na dotarcie do najbardziej odpowiednich osób na Facebooku.
Masz możliwość optymalizacji wydatków reklamowych i uzyskania wielu konwersji niskim kosztem.
Podsumowanie
Dobór grupy docelowej jest procesem, nad którym ja osobiście poświęcam większość swojego czasu podczas projektowania strategii reklamowych.
Dostosuj rozmiar Twojej grupy docelowej do budżetu jakim dysponujesz – w ten sposób wydasz środki na reklamy najbardziej efektywnie.
Facebook to potężne narzędzie i zawsze znajdzie się sposób, aby dotrzeć do osób, którzy staną się Twoimi zaangażowanymi klientami.
Powodzenia!




