Porzucony koszyk – przyczyny i skuteczne sposoby na odzyskanie klienta

Porzucone koszyki to dla sprzedawcy utrata możliwości zarobienia pieniędzy. Nie oznacza to jednak, że nie da się z tym nic zrobić i w tym wpisie dowiesz się, dlaczego użytkownicy nie finalizują zakupu i jak możesz to zmienić.

Z tego wpisu dowiesz się, że:

  1. Porzucony koszyk to inaczej niesfinalizowany zakup
  2. Wiele sklepów boryka się z problemem porzuconych koszyków
  3. Istnieje wiele przyczyn porzucania koszyków przez klientów, między innymi:
  • Konieczność rejestracji na stronie
  • Długa ścieżka zakupowa
  • Dodatkowe koszta
  • Mały wybór opcji dostawy i płatności
  • Brak zapewnienia bezpieczeństwa na stronie

    4. Możesz poczynić wiele kroków w celu odzyskania porzuconych koszyków

 

Co to jest porzucony koszyk?

 

Porzucony koszyk to słowa używane dla określenia zjawiska, w którym potencjalny klient dodaje jakiś produkt lub produkty do koszyka, ale nie finalizuje zakupu i opuszcza witrynę internetową.

Porzucanie koszyków to bardzo częste zjawisko i powoduję frustrację u wielu sprzedawców. Średnio tylko co 3 internetowy koszyk zakupowy jest finalizowany od razu. Część ludzi wcale nie ma zamiaru kupować jakiegokolwiek produktu, a po prostu przegląda je w celu wyszukania promocji, nowości lub porównania cen

Niesamowicie frustrująca jest myśl, że ten klient, który porzucił koszyk, mógł zdecydować się na zakup u konkurencji, prawda?

Dlatego należy sprawdzić możliwe przyczyny, dlaczego tak się dzieje i przeciwdziałać temu zjawisku.

Przyczyny porzucania koszyków

 

Przyczyn porzucania koszyków może być wiele i mogą to być zarówno takie, na które mamy wpływ i możemy im przeciwdziałać, a także te, które są niezależne od naszych działań, np. sprawdzenie nowości lub wyszukania promocji. Jednak czy na pewno nic nie możemy z tym zrobić?

Idealnie w obu przypadkach może sprawdzić się remarketing, czyli przypominanie klientom – poprzez reklamy – o produktach, które ich interesowały.

Przybliżymy Ci teraz najczęstsze przyczyny porzucania koszyków przez klientów.

Zakupy możliwe wyłącznie dla zarejestrowanych użytkowników

Możliwość złożenia szybkiego zamówienia, bez konieczności zakładania konta, to w obecnych czasach zdecydowana zachęta dla wielu użytkowników. 

Można pomyśleć – wtedy nie zatrzymam klienta u siebie. To prawda, nie ma pewności, że klient kiedykolwiek do nas wróci, ALE nawet gdyby poświęcił te 3 minuty na zarejestrowanie się – wciąż nie mamy pewności, że kiedykolwiek wróci.

Pozbywając naszych klientów możliwości dokonania zakupów bez rejestracji, pozbywamy się możliwości zarobienia pieniędzy.

Zbyt długa ścieżka zakupowa

Nikomu nie chce się wypełniać kilkudziesięciu pól informacji o sobie. Proces zakupowy ma być krótki i przyjemny, aby klient mógł jak najszybciej zająć się innymi rzeczami.

Zbierać należy wyłącznie najpotrzebniejsze informacje takie jak:

  • dane do wysyłki
  • metoda dostawy,
  • metoda płatności

Unikaj także skomplikowanego i niezrozumiałego formularza zakupowego. Czy zbieranie dużej ilości danych ma sens, jeśli klient nie sfinalizuje zakupów?

Za duże koszta dodatkowe

Jest to jedna z bardzo częstych przyczyn porzucania koszyków. Znamy przypadki, gdzie kwota, jaką trzeba było zapłacić za dostawę, przewyższała kwotę produktu, który chciało się zamówić. Nie fajna sytuacja, prawda? 

Nie warto ukrywać cen za dostawę czy jeszcze innych dodatkowych kosztów, które mogą zniechęcić do dokończenia zakupów.

Mały wybór możliwości

Większośc osób, które robią zakupy przez internet, ma preferowaną metodę płatności czy dostawy. Zniechęcają się i bardzo często szukają wśród konkurencji sklepu, która będzie odpowiadała ich preferencjom. 

W związku z tym warto dać więcej możliwości dostawy i płatności – tym sposobem można także zwiększyć zaufanie do sklepu.

Bezpieczeństwo strony i form płatności

Kwestie zaufania są obecnie niesamowicie ważne i potrafią zadecydować o finalizacji zakupu. 

Certyfikat bezpieczeństwa SSL i metody płatności, które są powszechnie znane (przelewy24, bluemedia, paypal, płatność przy odbiorze) sprawią, że bez większych obaw klienci będą mogli dokonać zakupu w sklepie.

Jak uniknąć porzucenia koszyka przez klienta?

 
  1. Oferuj wiele form płatności i dostawy.
  2. Skróć proces zakupowy i zadbaj o jego intuicyjność
  3. Pozwalaj dokonywać zakupów bez rejestracji
  4. Oferuj rabaty, darmowe (lub niedrogie) dostawy
  5. Nie ukrywaj dodatkowych kosztów
  6. Zadbaj o odpowiednie certyfikaty na stronie
  7. Pokaż alternatywy dla klienta – możliwość dokonania zwrotu
  8. Stosuj remarketing

Jak odzyskać porzucony koszyk?

1. Jedną z najpopularniejszych metod przekonania klientów do finalizacji zakupów, jest przypomnienie wysyłane na maila

Istnieje wiele narzędzi, które mogą w tym pomóc. Jednym z nich jest MailChimp, który posiada wiele więcej funkcji niż samo odzyskiwanie koszyka.

Ta metoda polega na wysłaniu wiadomości do klienta z przekierowaniem na porzucony przez niego koszyk – z tą samą zawartością, która go interesowała przy poprzedniej wizycie w e-sklepie.

Dodatkowo możemy zachęcić odbiorcę do dokończenia zakupów, udzielając mu jednorazowego rabatu czy zaoferowania darmowej dostawy.

2. Kolejnym sposobem jest przypomnienie SMS.

Ta możliwość opiera się na podobnym działaniu, jak w przypadku przypomnień wysyłanych na maila, jednak może w niektórych przypadkach okazać się nawet skuteczniejsze, ponieważ wiadomości e-mail są dużo częściej pomijane.

Narzędzie, które może pomóc w SMS-owym przypominaniu o porzuconych koszykach jest Freshmail.

3. Sposobami na odzyskanie koszyków są także reklamy remarketingowe, które będą wyświetlać się w różnych miejscach, przypominając o produktach, które były przez danego użytkownika oglądane.

Wykorzystując reklamy remarketingowe, warto zadbać o odpowiednią wtyczkę na stronie, która umożliwi zatrzymanie koszyka konkretnej osoby. 

Dzięki temu powracając do naszego sklepu, w koszyku użytkownika, będą czekały produkty, którymi poprzednio był zainteresowany.

Czas zacząć przeciwdziałać

Wiesz już czym jest porzucony koszyk oraz że boryka się z tym zjawiskiem wiele sklepów internetowych.

Znasz możliwe przyczyny porzucania koszyków przez potencjalnych klientów sklepu.

Wiesz, w jaki sposób możesz przeciwdziałać temu zjawisku poprzez wdrożenie konkretnych działań i zmian w swoim sklepie online.

Masz świadomość, że można odzyskać porzucone już koszyki poprzez działania reklamowe – remarketingowe, a także dzięki różnym narzędziom.

Przewiń do góry