Badania przeprowadzone przez RetailMeNot wskazują, że 67% konsumentów po otrzymaniu zniżki, dokonuje nieplanowanych zakupów w danym sklepie.
Rabaty dobrane odpowiednio do sytuacji pozwalają sprzedawcom pozyskać dużą liczbę konsumentów w niewielkim czasie. Jak dobrze zaplanować zniżki sezonowe, aby nie przegapić żadnej okazji? Poznaj 10 pomysłów i praktyczne wskazówki.
Zniżki, prezenty, rabaty, promocje – nie muszą wiązać się ze stratami po stronie sprzedawców. Wręcz przeciwnie, najczęściej pozwalają zwiększyć przychód firmie, a także pozyskać nowych klientów, zebrać sporą ilość kontaktów do bazy, czy budować dobry wizerunek marki, która dba o konsumenta.
Czym są promocje i rabaty sezonowe?
Promocje to zniżki, akcje, ustępstwa procentowe, kwotowe lub rzeczowe, które konsument otrzymuje w ramach zachęty do zakupów w danym sklepie. Przykładami promocji mogą być rabaty procentowe lub kwotowe na konkretne produkty, gratisy do wybranych przedmiotów, czy też bon podarunkowy na kolejne zakupy.
Rabatem sezonowym można nazwać promocje, które dostępne są w ściśle określonym czasie. Bardzo często nawiązują do nadchodzącego wydarzenia, święta, urodzin firmy.
Dlaczego warto planować rabaty sezonowe?
Co piąty kupujący przyznaje, że zdarza mu się dokonać zakupu niepotrzebnego produktu pod wpływem promocji i korzystnej ceny. Wynika to z raportu Monitor Promocji, przygotowanego przez ARC Rynek i Opinia. To znaczy, że rabaty są w stanie znacząco zwiększyć konwersję, a sklep może sprzedać kilkakrotnie więcej produktów.
Ankieta przeprowadzona w 2018 roku przez RetailMeNot, wskazuje, że 67% nabywców dokonało zakupu, jakiego nie planowali, na podstawie otrzymanego kuponu lub zniżki.
Dzięki promocjom jesteś w stanie pozyskać także nowych konsumentów i wpłynąć na decyzję o zakupie w Twoim sklepie. Ta sama ankieta dowodzi, że 4 na 5 kupujących zdecydowało się na pierwszy zakup w danym sklepie dzięki zniżce. Pokaż swoim nowym konsumentom, że o nich dbasz, oferując im możliwość kupienia taniej Twoich produktów.
Rabaty pomogą też przy produktach, które nie są zauważane przez klientów i narażają Cię na straty. Wystarczy zastosować zniżkę na te konkretne produkty lub dorzucić je jako gratis do zamówienia powyżej X zł – Tobie nic nie zalega w magazynie, a klient czuje się doceniony.
Podsumowując, rabaty sezonowe warto wprowadzić, ponieważ zwiększają:
- Sprzedaż
- Lojalność klientów
- Świadomośc marki
- Zaangażowanie klientów
- Zadowolenie klientów
- Liczbę powtórnych zakupów
- Liczbę nowych klientów
Jak planować rabaty sezonowe?
Aby nie pominąć żadnej świetnej okazji do wprowadzenia rabatu sezonowego najlepiej usiąść przy kalendarzu z odpowiednim wyprzedzeniem. Przejrzeć go pod kątem dni, świąt, okazji i wydarzeń, które mogą być powiązane z Twoją branżą.
Pamiętaj, że nie muszą to być wydarzenia, które dotyczą wszystkich branż. Światowy Dzień Kota może być świetną okazją, do wprowadzenia promocji na produkty dla kotów w sklepie zoologicznym. Sklep z częściami samochodowymi nie powinien jednak celebrować tej okazji.
10 pomysłów na sezonową promocję
Poznaj 10 propozycji na wprowadzenie promocji w Twoim sklepie.
- Urodziny marki
Pozwól sobie na wspólne celebrowanie ze swoimi klientami. Jest to jedna z lepszych okazji na wprowadzanie promocji. Jest mała szansa, że zbiegnie się z promocjami u konkurencji – w końcu urodziny obchodzimy w różnym czasie.
- Święta Bożego Narodzenia i Wielkanoc
To okazja na prezenty dla najbliższych lub dla siebie. Minusem jest to, że wiele firm w tym czasie szykuje oferty dla swoich klientów. Nie oznacza to, że musisz zostawać w tyle, rezygnując z wprowadzenia promocji. Zastanów się, jak Twoja oferta wyróżni się na tle innych.
- Święta nietypowe
Dzień Chłopaka, Dzień Kota, Dzień Drzewa. Jako inspiracja i źródło pomysłów pomóc może kalendarz świąt nietypowych. Dopasowane do branży, potrafią osiągnąć super wyniki. Klienci zawsze cieszą się z niespodziewanych dla nich promocji.
- Black Friday
Jeden dzień to za mało? Wydłuż tę okazję na cały weekend a nawet do tygodnia! Ten okres jest także bardzo konkurencyjny, ale ruch w sklepach w tym czasie jest wzmożony, dlatego nie rezygnuj z tej szansy.
- Zapis do newslettera
Nie jest to może sezonowa promocja, ale za to skuteczna 365 dni w roku. Rabat na pierwsze zakupy, a może cykliczne zniżki? Zagwarantuj brak spamu – to zachęci dużą część odbiorców.
- Zmiana czasu
U jednego z naszych klientów z branży beauty wykorzystaliśmy tę okazję do promocji serum regeneracyjnego do twarzy. Tego typu wydarzenia także mogą okazać się skuteczne w promocji niektórych branż.
- Zmiana pory roku
Jest to idealna okazja zarówno dla produktów sezonowych, jak i całorocznych. Dla produktów sezonowych – na sprzedaż także poza daną porą roku. Dla produktów całorocznych – na zwiększenie sprzedaży.
- Nowy Rok
Nowy rok, nowy Ty. To jest dobra okazja dla wszystkich klientów, niezależnie od branży w jakiej działasz.
- Wprowadzenie nowego produktu
Promocja pozwoli w takim przypadku zarówno zwiększyć sprzedaż, jak i świadomość istnienia produktu. Warto wykorzystać szansę na sprzedaż i reklamę przedmiotu i marki.
- Czyszczenie magazynu
Idealna okazja do pozbycia się nierentownych produktów, a także promocji marki. Tutaj świetnie może sprawdzić się seria rabatów za każdy kolejny produkt, np. za 2 produkty – 5% zniżki, za 3 produkty – 10%, za 4 – 15% itp.
Wskazówki do wprowadzania promocji
- Oferuj realną wartość – rabat/zniżka/gratis powinien być na tyle cenny, aby Twojego klienta zmotywować i przekonać do zakupu.
- Testuj różne formy promocji – być może interesującym rozwiązaniem dla Twoich klientów okaże się darmowa wysyłka?
- Stwórz potrzebę – przekonaj klienta, dlaczego potrzebuje właśnie Twojego produktu, a dopiero po tym zachęć go promocją. W drugą stronę jest ciężej.
- Testuj – na klientów różnych branż, różnych marek i z różnych zakątków Polski i świata zadziała coś innego. Testuj formy promocji i sprawdzaj, co sprawdza się w Twojej branży.
- Pamiętaj o rentowności – kalkuluj potencjalne zyski i miej na uwadze, że ta promocja musi się opłacać przede wszystkim Tobie.
Promocje, zniżki i rabaty
Okazji do wprowadzenia promocji jest wiele i mogą one okazać się perfekcyjnym narzędziem dla Twojej działalności e-commerce. Wykorzystywanie ich w odpowiednim czasie, nie na siłę i we właściwych odstępach czasowych (inaczej Twoi klienci będą przekonani, że promocje na Twojej stronie są fałszywe, bo ciągle je widzą) pozwoli Ci zmaksymalizować zyski i pozyskać więcej klientów.
Mamy nadzieję, że nasze wskazówki pomogą Ci wykorzystywać różne okazje do wprowadzania przemyślanych promocji. Pamiętaj, aby każda możliwość była dopasowana do modelu Twojego biznesu, a także do branży, w której działasz. Powodzenia!