Chcesz tworzyć komunikację do pokolenia Z? Najpierw sam poznaj je lepiej!

Aby skutecznie docierać do odbiorców, należy znać ich potrzeby i próbować spełniać ich oczekiwania. W internetowym świecie coraz częściej robią zakupy osoby z pokolenia Z, które są na etapie dorastania, zdobywania pracy, a także ustatkowania się. To pierwsza generacja, która może nie pamiętać czasów, gdy nie było jeszcze internetu, smartfonów i social mediów. Jak tworzyć komunikację marketingową, która będzie do nich trafiać?


Kim jest pokolenie Z?


Pokolenie Z to pokolenie osób urodzonych po roku 1995. Określa się koniec tego pokolenia na mniej więcej 2010-2015 rok.

Jakie są Zetki? Nie znają życia bez internetu, social mediów, czy smartfonów. Są osobami otwartymi, chętnymi do poruszania różnych tematów. Chętnie tworzą, mają duże ambicje i wizje. Cechuje ich elastyczność – szybkie dostosowywanie się do zmian, mobilność. Do życia podchodzą realnie. Nie przewidują u siebie kryzysu wieku średniego.

millenialsi a generacja z optimized

Innymi określeniami na generację Z są: zoomerzy, post-millenialsi, pokolenie internetowe.

Osoby urodzone w tych czasach dopiero wkraczają w pełną dorosłość. Są to uczniowie, studenci, a także młodzi ludzie na rynku pracy. Nie oznacza to, że nie posiadają finansów, które pozwalają im dokonywać zakupów – zarówno tych offline, jak i w internecie.

Trudniej się do nich dociera, ponieważ przy wyborze marki nie kierują się jedynie ofertą, ale także wartościami, jakie głosi. Warto wiedzieć, jaką komunikację kreować i w jaki sposób tworzyć markę, aby z powodzeniem ich do swojego brandu przekonać.

 

Jak młodzi ludzie chcą robić zakupy?

Osoby urodzone po 1995 roku to aktualnie społeczność, dla której robienie zakupów internetowych jest codziennością, niczym nadzwyczajnym. Dowodem na to są badania przeprowadzone w 2022 roku przez Drapers.

how do you prefer to sho optimized

Niemal połowa osób generacji Z preferuje zakupy odzieży, akcesoriów i butów w formie online (48,6%). Podobne podejście mają Millenialsi, wśród których 41% woli robić tego typu zakupy przez internet.

Te same osoby odpowiedziały, co najbardziej lubią w zakupach w internecie. Jednym z najczęściej wskazywanych przez Zetki czynników jest możliwość zakupienia konkretnego produktu taniej. Młodych ludzi zachęca też wygoda oraz uciecha ze składania zamówienia. Dla pokolenia Milenium najistotniejszym czynnikiem jest wygoda, a tuż po niej – korzystniejsze ceny.

what do you most like ab optimized

Warto podkreślić, że jedynie 2,6% osób pokolenia post-millenialsów nie robi zakupów online w ogóle. Jest to bardzo mały odsetek tej społeczności.

ekologiczne produkty optimized

Jakie wartości cenią sobie Zetki?


Badanie przeprowadzone przez Deloitte w 2022 roku z niemal 15 tys. przedstawicieli pokolenia Z wykazało, że są poważnie zaniepokojeni kryzysem klimatycznym.

wartosci kryzys klimatyczny optimized 1536x509 1

75% pokolenia Z zgadza się, że świat jest w punkcie zwrotnym (w kwestii klimatu) i sytuacja może się potoczyć różnymi scenariuszami, zależnie od reakcji społeczeństwa. 45% nastawia się optymistycznie i wierzy, że działania ludności przyniosą zamierzony, pozytywny skutek.

Zoomerzy cenią sobie także etyczne oraz ekologiczne podejście firm, marek, pracodawców i pracowników. 43,4% respondentów powiedziało, że w przeciągu ostatniego roku ważniejsze dla nich stało się: zrównoważone środowisko, równość i różnorodność i handel zgodny z etyką.

would you say environmen optimized

Co warto podkreślić, ponad połowa młodych osób jest w stanie zapłacić więcej za produkt, który spełnia ich oczekiwania i jest dobrej jakości, a marka komunikuje zbieżne wartości i trzyma się zrównoważonego rozwoju.

i pay more for clothes a optimized

Jak komunikować, aby przekonywać?


Dopasowanie do wartości odbiorców jest kluczem do osiągnięcia sukcesu w sprzedaży. Zebraliśmy dane z raportów (Deloitte, Drapers), które być może pomogą Ci w dobraniu odpowiedniej komunikacji.

Warto pochylić się nad kwestią ekologii i zwalczania kryzysu klimatycznego, który dla młodych ludzi jest niezwykle istotny.

kryzys klimatyczny cytat optimized

Mając dwa podobne produkty lub marki do wyboru, Zetki (w większości) postawią na ten, który odpowiada ich wartościom nawet, jeśli będzie droższy. W związku z tym nie warto stawiać tylko na najniższą cenę, promocję, zniżkę czy inne korzyści płynące z ceny. Wprowadzenie komunikacji zgodnej z oczekiwaniami odbiorców może przynieść lepsze i długotrwałe korzyści i zyski, a także zbudować bazę lojalnych klientów.

Pokolenie Z jest pokoleniem bardzo angażującym się we wszelkie akcje społeczno-polityczne, chętnie wyrażają swoje opinie i walczą o prawo do głosu. Może to być furtką do zjednoczenia sobie młodych ludzi, jeśli masz taką możliwość.

Młodzi ludzie chcą, aby marki je inspirowały. W przypadku kategorii ubrań i akcesoriów liczą na wykorzystanie nowoczesnych technologii, dzięki którym będą w stanie lepiej dopasować rozmiar – tak zagłosowało 35,8% ankietowanych. Liczą także na więcej wskazówek i porad dotyczących mody – 32,8%. 30,4% przedstawicieli generacji Z oczekuje także usług skoncentrowanych na wygodzie. Chodzi tu między innymi o szybką i sprawną wysyłkę, darmowe zwroty i możliwości zakupów z odbiorem w sklepie.

what would you like to s optimized

Pamiętaj, że nie jesteś w stanie powielić wartości wszystkich młodych, jest to niemożliwe. Jeśli chcesz dotrzećdo grupy docelowej, kieruj się tymi, które dla Twoich odbiorców są istotne. Nawet, jeśli Twoje podejście i poglądy nie są z nimi zgodne.

Ponad 46,8% respondentów odpowiedziało, że zdarzyło im się zrezygnować z zakupów ze względu na niezgodność z ich wartościami.

have you ever abandoned optimized

Zetki lubią transparentność, autentyczność i rozmowę. Komunikaty kierowane do osób urodzonych po 1995 roku powinny być wstępem do nawiązywania relacji, ponieważ nie lubią one komunikacji jednostronnej.

Generacja Z posiada umiejętność szybkiego filtrowania i weryfikowania informacji, dlatego komunikaty do nich muszą być zgodne z rzeczywistym podejściem marki. Ewentualne niespójności zostaną najpewniej szybko wyłapane, ponieważ kiedy jakiś produkt lub markę zainteresuje je, decydują się na bliższe poznanie jej.


Generacja Z

Marki i produkty, które chcą kierować swoje komunikaty do ludzi urodzonych w drugiej połowie lat 90, powinny skupić się na ich potrzebach i poglądach. W innym wypadku osoby te będą w stanie zrezygnować z zakupów u danej marki.

Zapamiętaj te dobre praktyki:

  • Zadbaj o dostępność Twojej oferty online. Niemal wszystkie Zetki dokonują zakupów w internecie, a prawie połowa z nich zdecydowanie woli je robić online niż offline.
  • Zaprojektuj swoją stronę tak, aby zakupy dla Twoich klientów były wygodne. Zapewnij dobrą ofertę i łatwy proces zakupowy – są to jedne z czynników, które cenią sobie Zetki.
  • Bierz pod uwagę podejście marki do sytuacji społecznych, politycznych czy ekologicznych. Ponad 40% Zoomerów ceni sobie ekologiczne i etyczne działania. Są w stanie nawet za nie zapłacić więcej.
  • Nie kreuj komunikacji jednostronnych. Okaż zainteresowanie odbiorcą, buduj relacje i angażuj go.
  • Dawaj inspiracje do wykorzystywania swoich produktów lub usług. Jeśli masz taką możliwość, wykorzystując nowoczesne technologie do wprowadzenia usprawnień.
  • Twórz transparenty obraz swojej marki. Musi być ona autentyczna, szczera i spójna, Pamiętaj, że pokolenie Z szybko filtruje i weryfikuje informacje.

Powodzenia!

Przewiń do góry