Nowa marka, potrzeba wyróżnienia się na tle sporej konkurencji, usługa, której nawet najpopularniejsze przychodnie online nie posiadały oraz potrzeba dotarcia do jak największej grupy odbiorców. Firma klienta, który się do nas zgłosił, świadczy usługi lekarskie online. Jak udało nam się wyróżnić i od trzeciej publikacji osiągnąć ogromny wynik w postaci zasięgu, polubień i komentarzy?
O marce
Firma, dla której przeprowadzamy działania jest związana z branżą medyczną. Jest to przychodnia online. W jej ofercie znajdują się tradycyjne usługi takie jak teleporada czy e-recepta, a także takie, które u konkurencji ciężej jest znaleźć: e-skierowanie, e-zaświadczenie czy recepta na medyczną marihuanę.
Cel prowadzenia mediów społecznościowych
Określenie konkretnego celu wyznacza kierunek działań w mediach społecznościowych i jest najważniejszym krokiem, od którego zaczynamy ich prowadzenie. Cele mogą być różne: wizerunkowe, świadomościowe, sprzedażowe, rozrywkowe, edukacyjne i wiele innych. Jedne są bardziej mierzalne, inne mniej, ale jeśli są one określone, wówczas wiemy jakie wpisy publikować i pod jakim kątem je analizować.
W przypadku tej marki, naszymi celami było między innymi: dotarcie do potencjalnych klientów, pokazanie nowej marki na rynku, budowanie świadomości jej istnienia oraz zaufania wśród odbiorców poprzez regularne publikowanie postów 2 razy w tygodniu oraz promowanie ich. Facebookowe konto było zupełnie nowe, startowaliśmy z czystą kartą.
Przygotowanie do działania
W pierwszej kolejności należało przygotować wszystkie potrzebne materiały – konieczne było wypracowanie konkretnego kierunku graficznego. Zależało nam na tym, aby móc tworzyć spójne, przyjemne dla oka, zapadające w pamięć kreacje na social mediach.
Stworzyliśmy plan publikacji, który wyznaczał nam rodzaje postów.
Skupiliśmy się na trzech kategoriach, które pozwoliły nam realizować założone cele:
- Publikacje angażujące – zachęcające do interakcji z marką, np. poprzez pozostawienie komentarza czy reakcji, zwiększając tym samym zasięg profilu i docierając do większej liczby osób.
- Publikacje edukacyjne – ich zadaniem jest głównie pozostanie w pamięci odbiorcy, budują pozytywne doświadczenie i zaufanie do marki. Są one także często udostępniane, co również oznacza zwiększanie zasięgów.
- Publikacje sprzedażowe – nastawione na przekierowywanie na stronę w celu dokonania zakupu, przedstawiające zakres usług. Takimi publikacjami docieramy już konkretnie do pacjentów przychodni online.
Przygotowane publikacje są różnorodne – od krótkich „ankiet”, polegających na pozostawieniu reakcji przez odbiorców, przez poruszanie lekko kontrowersyjnych tematów, po publikacje merytoryczne opowiadające o działaniu konkretnych witamin czy zaletach zdrowego trybu życia.
Przy publikacjach promocyjnych informowaliśmy o nowości na rynku, którego u większości konkurencji nie można było znaleźć: e-zaświadczeniu.
Warto zaznaczyć tu rolę Content Hero, której głównym zadaniem było przygotować takie treści, aby z jak największym prawdopodobieństwem trafiły w potrzeby odbiorców, angażowały ich lub wywołały dyskusję w komentarzach. To się udało!
Przykładowe publikacje
Działania płatne czy organiczne?
Działania płatne doskonale sprawdzą się w przypadku startujących profili. W naszym przypadku dodatkowym atutem jest fakt, że działania marki nie są ograniczone do konkretnego regionu lub bardzo wąskiej kategorii i możemy je nakierować na całą Polskę, do niemal każdej osoby. To przyśpiesza wzrost fanpage’a. Działaniami organicznymi można odnosić równie duże sukcesy, choć najczęściej wymaga to znacznie więcej czasu.
W związku z tym, że marka była zupełnie nowa, postawiliśmy na stworzenie kampanii, w której promujemy każdą z publikowanych kreacji. Promocja ustawiona jest tak, aby zwiększała zaangażowanie odbiorców pod publikacjami poprzez reakcje, komentarze czy udostępnienia. Dzięki tak skutecznemu działaniu docieramy do jeszcze większej liczby odbiorców, a także pozyskujemy stałych obserwujących, mimo że ustawienia kampanii nie są na to nakierowane.
Co dzięki temu osiągnęliśmy?
Wyniki
W okresie od listopada do końca marca dotarliśmy do 582 420 odbiorców na Facebooku, pozyskując łącznie kilka tysięcy polubień pod publikacjami oraz około 500 udostępnień publikacji.
Wykorzystanie angażujących tematów postów pozwoliło zebrać pod wieloma publikacjami wartościowe komentarze, ich łączna liczba przekroczyła ponad 1200.
Podsumowanie
Zaplanowane, spójne z założeniami marki, a także trafiające w potrzeby odbiorców publikacje mogą pomóc w odnoszeniu sukcesów sprzedażowych i w budowaniu świadomości marki. Naszymi działaniami osiągnęliśmy w social mediach takie wyniki, jakich nie zakładaliśmy na początku współpracy, a przynajmniej nie tak szybko. Warto podkreślić, że dotychczas największym zaangażowaniem cieszy się publikacja, która jako trzecia została opublikowana na Facebookowej stronie.
Za takimi wynikami stoją dobrze przemyślane i zaplanowane treści content, trafiające w zainteresowania i problemy odbiorców. Na fanpage’u pojawia się sporo publikacji angażujących i edukacyjnych, a nie typowo reklamowych, dlatego osoby trafiające na profil marki chętniej pozostawiają obserwację. To umożliwia systematyczne docieranie do nowych odbiorców! Wartościowe treści sprawiają, że marka pozostaje w pamięci użytkownika, który – taki jest nasz cel – gdy ma potrzebę skorzystać z oferowanych usług, w pierwszej chwili pamięta właśnie o niej.
Ogromną wartość widzimy w przypadku tego klienta również w działaniach płatnych, które niezwykle pomogły „rozruszać” odbiorców marki już od pierwszej publikacji. Odpowiednio dobrana grupa docelowa sprawia, że wyniki jakie osiągamy są jeszcze lepsze.
Warto podkreślić ponownie, że profil był poprowadzony zupełnie od zera, w związku z czym wyniki, jakie osiągnęliśmy po zaledwie kilku publikacjach są powodem naszej satysfakcji.
Heroes pracujący przy projekcie:
Aniela Mikoda – Content Hero
Sylwia Więcek – Graphic Design Hero
Władek Laszko – Performance Ads Hero