Newsletter? Ktoś to w ogóle czyta? Oczywiście, że tak! Newslettery są doskonałą formą utrzymania stałego kontaktu z odbiorcą i budowania z nim relacji. Ludzie lubią newslettery – pod warunkiem, że są dobrze pisane. W tym artykule poznasz 7 przydatnych zasad, które pomogą Ci sprawić, że Twój newsletter będzie czytany.
Newsletter – w czym tkwi problem?
Zacznijmy od tego, czego ludzie w nich nie lubią, a to zależy od rodzaju newslettera. Jeżeli Twoja społeczność zapisuje się na listę mailingową po dawkę specjalistycznej wiedzy, nie będą zadowoleni, kiedy w mailach będziesz nieustannie przekonywać do zakupu autorskiego ebooka, wstawiać zdjęcia produktowe czy udostępniać linki do swojego sklepu. Jednak w wypadku, kiedy ktoś zapisuje się na newsletter, aby otrzymywać informacje o promocjach czy o nowej serii produktów – nie chce otrzymywać spamu, który w żaden sposób nie przynosi mu faktycznych korzyści.
W każdym przypadku liczy się wartość, którą dostarczasz swoim odbiorcom, a ta zależy od zakresu Twojej działalności, grupy docelowej i jej oczekiwań.
Dlaczego warto pisać newsletter?
Wbrew temu, co niektórym mogłoby się wydawać, newslettery nie odeszły do lamusa. Z maila korzysta codziennie ponad 4 mld użytkowników, jak podaje Statista i ta liczba ciągle rośnie. Ten sposób dotarcia do odbiorców daje wiele możliwości i ma wiele zalet. Można wśród nich wyróżnić między innymi:
- Możliwość utrzymania stałego kontaktu z odbiorcą i budowania z nim relacji.
- Budowanie świadomości marki – zarówno poprzez skracanie dystansu między nią, a odbiorcą, jak i opowiadanie o produktach czy usługach.
- Kreowanie spersonalizowanych komunikatów. Nic tak nie zadowoli czytelnika jak poruszenie problemu, który go dotyka. Warto tu także wspomnieć o tym, że jeśli w bazie maili masz dostęp do imion właścicieli tych maili – także możesz je wykorzystać.
- Doskonała forma edukacji. Uświadamianie zarówno o swoim produkcie, usłudze, marce, czy jakichkolwiek innych aspektach, które możesz w nim poruszać.
- Zwiększenie ruchu na stronie oraz sprzedaży – produkt (w zależności od rodzaju newslettera) może być pobocznym lub głównym elementem wiadomości.
Jak dobrze pisać newsletter?
Skoro już wiesz dlaczego warto go pisać, jakie korzyści może przynieść i czego powinno się unikać w tego typu kanale dotarcia do odbiorców – czas, aby się dowiedzieć nieco o dobrych praktykach przy tworzeniu treści.
1. Poznaj swoją publiczność
Bez określenia grupy docelowej ciężko będzie ustalić konkretny cel i strategię. Zanim zaczniesz pisać swój newsletter, musisz dokładnie poznać swoich odbiorców. Dowiedz się czego potrzebują, czego oczekują i jakie mają problemy. To pozwoli Ci dostosować treść newslettera do ich potrzeb i zwiększy jego skuteczność.
2. Określ cel i koncepcję
Ten punkt jest powiązany z poprzednim, ponieważ najlepiej, jeśli do określenia celu i koncepcji wykorzystasz wiedzę o swoich odbiorcach. Zastanów się, co ma być efektem wysyłanych przez Ciebie maili – zakupy na stronie, zbudowanie społeczności, pozyskanie nowych klientów, a może przejścia na stronę internetową?
Strategię dopasujesz na podstawie celu.
Chcesz budować relacje? Poruszaj ważne dla czytelnika kwestie. Pokaż, że masz świadomość najczęstszych problemów lub pytań oraz że jesteś w stanie pomóc
w ich rozwiązaniu.
Chcesz zwiększyć sprzedaż? Prześlij katalog swoich produktów, dorzuć do tego specjalną ofertę dla subskrybentów, np. gotowy zestaw produktów, który jest korzystniejszy cenowo.
Chcesz pozyskać nowych klientów? Zaoferuj zniżkę na pierwsze zakupy i udowodnij jakością swoich produktów lub usług, że warto zostać na dłużej.
Dobrze określony cel pozwala skupić się na kluczowych informacjach, zwiększa skuteczność treści, a także pozwala na lepsze zaplanowanie i mierzenie efektywności działań marketingowych.
Nie zapomnij, aby zwracać się bezpośrednio do czytelnika – to zawsze sprawdza się znacznie lepiej, niż bezosobowa komunikacja lub skierowana do szerszego grona odbiorców. O co chodzi? Zamiast użyć komunikatu w postaci „Osoby chętne zapraszam do…” napisz „Zapraszam Cię/Panią/Pana do …”.
3. Dobierz odpowiednie narzędzia
Na rynku jest cała masa narzędzi do wysyłki maili marketingowych. Każde z nich oferuje różne opcje i możliwości dostosowania treści czy wysyłki. Wybór powinien zależeć od Twoich potrzeb.
Prostym i intuicyjnym narzędziem, które umożliwia darmową wysyłkę do 1000 subskrybentów jest MailerLite. Ma on także doskonałą dostarczalność maili, co jest mocnym atutem.
Innymi najczęściej wybieranymi narzędziami są między innymi: MailChimp, GetResponse i FreshMail.
4. Znajdź w sobie kreatywność
Twórz kreatywne i zachęcające do kliknięcia tytuły. Nagłówek jest pierwszą rzeczą, jaką widzi odbiorca, więc musi on być atrakcyjny i zachęcać do dalszego czytania. Upewnij się, że jest on krótki i zwięzły, ale wzbudzający zainteresowanie.
Pisanie newsletterów może być monotonne, ale ważne jest, aby zachować kreatywność i oryginalność. Zastosowanie ciekawych grafik i infografik, interaktywnych elementów czy nawet wideo, może przyciągać uwagę czytelników.
5. Wystrzegaj się klątwy wiedzy
Jest to szczególnie ważne przy newsletterze edukacyjnym. Klątwa wiedzy to błąd poznawczy, który polega na tym, że nie zdajemy sobie sprawy z tego, że coś, co dla nas jest oczywiste, nie musi być takie dla innych.
Pisz więc prostym językiem, tłumacz wszystkie potencjalnie niezrozumiałe wyrażenia i miej do tego cierpliwość. Tutaj świetnie sprawdza się powiedzenie „zapomniał wół, kiedy cielęciem był”.
6. Nagradzaj lojalnych odbiorców
Każdy lubi czuć się wyjątkowo. Twoi odbiorcy z pewnością docenią, jeśli sprawisz, że właśnie tak się poczują.
Jak możesz nagrodzić odbiorcę?
- Kod rabatowy
- Oferta specjalna
- Pierwszeństwo zakupu premierowego produktu
- Niepublikowane w innych miejscach materiały
- Pliki dodatkowe, np. gotowe szablony do druku, ebooki, autorskie presety do obróbki zdjęć etc.
Newsletter to także szansa na przywrócenie aktywności klientów, którzy od jakiegoś czasu nie dokonali zakupów w Twoim sklepie.
7. Nie spamuj
Nie wysyłaj maili, jeżeli nie masz dla odbiorcy konkretnej wartości. Odhaczenie cotygodniowego maila, skoncentrowanego jedynie na sprzedaży, to dobra droga, ale do wykreślenia się z listy subskrybentów Twojego mailingu.
Szanuj czas swojego odbiorcy, który (mamy nadzieję) z własnej, nieprzymuszonej woli, z nadzieją na wartościowe treści, zostawił swój adres mailowy w Twoim formularzu.
Formularz do zapisu na newsletter
Najlepiej umieścić go w widocznym miejscu. Powinien być czytelny i zawierać w treści obietnicę wartości.
Formularz do zapisu na newsletter powinien składać się z co najmniej dwóch pól: jednego do podania adresu e-mail i drugiego do potwierdzenia zapisu (np. przycisk „zapisz się” lub „subskrybuj”).
Dodatkowo, warto dodać pola do wprowadzenia imienia – umożliwi to personalizację przyszłych komunikatów, a także pola z checkboxami, pozwalający na zaznaczenie zgody na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z RODO.
Ważne, aby formularz był dostępny zarówno z komputera, jak i z urządzeń mobilnych. Informacje o polityce prywatności i możliwości rezygnacji z subskrypcji powinny być także wyraźnie podane.
2 darmowe newslettery marketingowe, do których warto się zapisać według Heroes
Na marketingu znamy się najlepiej, dlatego śmiało możemy zarekomendować trzy wartościowe newslettery, które zdecydowanie spełniają wszystkie z wymienionych przez nas wskazówek.
1. Jakub Biel i jego kreatywny newsletter o marketingu – nowości, trendy, kreatywne reklamy i kampanie, które podbiły świat.
2. Paweł Tkaczyk ze swoim newsletterem o nazwie „Mímisbrunnr”, w którym znaleźć można mnóstwo porad, często z dozą humoru.
Podsumowując
Newsletter jest zły, kiedy frustruje odbiorców, ale odpowiednio przygotowywany i pisany niesie za sobą wiele korzyści.
Jak dobrze pisać newsletter?
1. Poznaj swoich odbiorców, ich potrzeby i problemy.
2. Określ na podstawie analizy odbiorców cel i strategię.
3. Wybierz narzędzie dopasowane do Twoich potrzeb.
4. Bądź kreatywny, twórz chwytliwe nagłówki i treści.
5. „Zapomniał wół jak cielęciem był” – unikaj klątwy wiedzy.
6. Nagradzaj tych, którzy są z Tobą najdłużej.
7. Nie zasypuj odbiorców bezwartościowymi mailami.
Pamiętaj także o odpowiednim umiejscowieniu formularza do zapisu na newsletter oraz o zawarciu w nim wszystkich istotnych informacji.