Precyzyjny dobór grupy docelowej tyczy się bardzo wielu aspektów w biznesie.
Począwszy od rozpoczęcia nowej działalności czy wdrożenia innowacyjnego produktu na rynek, kończąc na rozbudowanych lejkach sprzedażowych i prospektach strategicznych.
Cel jest jeden – dotrzeć do określonej grupy ludzi, którzy mogą być zainteresowani Twoim komunikatem, usługą lub oferowanym produktem.
Charakterystyka idealnego targetu to również nieodłączna część wszelkich działań reklamowych.
Platformę Facebooka odwiedza codziennie blisko 1.73 miliarda użytkowników więc całkowicie niezbędną kwestią jest skupienie się na wyszczególnieniu odbiorców, którzy należą do Twojej grupy docelowej.
W przeciwnym wypadku środki przeznaczone na kampanie reklamowe zostaną wydane nieefektywnie a Twoje reklamy będą się wyświetlać osobom, które nie są zainteresowane Twoją ofertą.
Innymi słowy.. Przepalisz budżet.
W tym artykule chciałbym Ci przedstawić 7 najważniejszych aspektów , które pomogą Ci wybrać odpowiednią grupę odbiorców dla Twojej niszy.
1. Poznaj swojego potencjalnego klienta.
Tworząc charakterystyczne komunikaty sprzedażowe, kreujesz je w konkretnym celu, którym najczęściej jest pozyskanie klienta.
Czy aby na pewno znasz potrzeby i pragnienia osoby, która miałaby skorzystać z Twojej oferty?
Przejrzyj branżowe fora dyskusyjne, strony internetowe z opiniami i dołącz do grup na Facebooku, do których mogą należeć Twoi potencjalni klienci.
Poznaj ich potrzeby, lęki i pragnienia – zwróć uwagę na słownictwo i slogan jakim się posługują.
Pomoże Ci to jeszcze dokładniej dopasować komunikację i przekaz a szczegółowe targetowanie na Facebooku tylko Ci w tym pomoże.
W wyborze zainteresowań, lokalizacji, wieku czy innych danych behawioralnych pomoże Ci narzędzie Audience Insights, które jest wbudowane w menedżer firmy na platformie Facebook ADS.
Na tym etapie jesteś w stanie stworzyć pierwsze szkice Twojego idealnego klienta.
Stwórz notatkę lub dokument i dokładnie przeanalizuj powiązane treści z odbiorcą, który być może jest zainteresowany zakupem Twojego produktu lub usługi.
Na powyższym przykładzie, osoby interesujące się kuchnią wegetariańską są powiązane z szeregiem firm, konkurencyjnych marek czy sklepów internetowych – całą listę zobaczyć możesz na drugim zrzucie.
Wyciągając dalsze wnioski, możesz stwierdzić, że Twój idealny klient preferuje luźniejszą komunikację, ponieważ częściej ogląda strony z memami niż polityczne debaty.
Każda pojedyncza informacja ma ogromny wpływ na dobór grupy docelowej, co w przyszłości przeniesie się na wyniki kampanii reklamowych.
2. Używaj zainteresowań podczas szczegółowego targetowania.
Mając już większą świadomość czym nasi klienci mogą się interesować – możemy zabrać się za praktykę, czyli dobór odpowiednich zainteresowań.
Szczegółowe targetowanie na po zainteresowaniach to jedna z najprostszych i jednocześnie najbardziej skutecznych metod na platformie reklamowej Facebooka.
Pamiętaj jednak o tym, że nie znajdziesz tutaj wszystkich zainteresowań.
Najczęściej w wyszukiwarce widnieją najbardziej rozpoznawalne marki, magazyny czy powiązane treści. Możesz nie odszukać tam lokalnej konkurencji czy ulubionej restauracji.
Przynależność ludzi do konkretnych zainteresowań aktualizuje się na bieżąco więc rozmiary tych grup również mogą się nieznacznie różnić w pewnym odstępie czasu. Każdy z nas należy do grupy konkretnych zainteresowań, a dokładnie możesz sprawdzić je TUTAJ.
Wystarczy, że kilka razy wpiszesz w wyszukiwarkę markę danego auta, aby należeć do danego zainteresowania.
Ba! Nawet jeśli kilka razy napiszesz komuś na Messenger, że szukasz inspiracji na wakacyjny wyjazd – biura podróży od razu zaczną Cię atakować
Jeżeli dobierając zainteresowania na etapie targetowania natrafisz na pewne trudności i brakuje Ci pomysłów – skorzystaj z sugestii.
Facebook podpowie Ci wtedy zainteresowania zbliżone do tych, które już wpisałeś(aś) w wyszukiwarkę.
3. Lokalizacja i Demografia.
Oprócz zainteresowań masz również możliwość targetowania po szczegółowych lokalizacjach i danych związanych ściśle z demografią..
Facebook pozwala zarówno na przynależność jak i wykluczanie z konkretnych lokalizacji.
Daje Ci to szerokie pole do popisu ponieważ tym sposobem możesz określić grupę odbiorców, która mieszka lub na co dzień przebywa (pracuje) w konkretnym obiekcie takim jak biurowiec, szpital czy niewielkie, nowoczesne osiedle domków jednorodzinnych.
Oto wskazówka jak dokonać takiego micro geotargetingu:
Wymaga to dużego nakładu czasu i pracy, aby określić precyzyjnie miejsce na mapie, do którego chcemy dotrzeć z naszą reklamą.
Dodatkowo, weź pod uwagę to, aby Twoja grupa docelowa nie była zbyt wąska – w takim wypadku budżet na kampanię reklamową, w ogóle nie zostanie wydany.
Oczywiście standardowo na Facebooku możesz geotargetować:
- Po kodach pocztowych
- Po województwach
- Po krajach
- Po miejscowościach
- Po pinezkach zasięgowych
- Po współrzędnych
- Po dokładnym adresie
Pamiętaj również, aby zaznaczyć prawidłowo specyfikę określanej lokalizacji.
Poznaj jej znaczenie i zastanów się, która z opcji będzie najbardziej odpowiednia dla struktury Twojej kampanii reklamowej:
Przechodząc do demografii, mamy tutaj standardowe dla każdej platformy reklamowej możliwości targetowania.
Określimy w tym miejscu wiek, płeć, oraz język naszej grupy docelowej.
Polecam na samym początku tworzenia kampanii reklamowych wybrać szeroki zakres wieku i obydwie płcie.
Wyniki mogą nas zaskoczyć i zdarza się, że najtańsze konwersje pojawią się od osób, które według naszych analiz nie zaliczają się do persony klienta idealnego.
Szczegółowe zawężenie płci i wieku zostaw na później podczas szczegółowej optymalizacji kampanii reklamowych.
Jeśli chciałbyś zaczerpnąć większej ilości danych demograficznych, których możesz użyć do targetowania swoich reklam – możesz posłużyć się sugestiami Facebooka.
Znajdziesz tam ciekawe informacje o edukacji, statusie związku, zarobkach (tylko USA), a nawet ostatniej przeprowadzce czy zawodzie.
4. Zawężenia.
Jeżeli sprzedajesz produkt lub usługę, która przeznaczona jest do specyficznej i wąskiej grupy docelowej – musisz zadbać o szczegółowe i dokładne targetowanie.
Właśnie w tym celu używa się zawężeń.
Zawężenia powodują, że zwiększamy prawdopodobieństwo dotarcia naszej reklamy do osoby, na której dokładnie nam zależy!
Najlepsze w tym wszystkim jest to, że zawężenia można robić bez końca!
Przykład:
Przyjmijmy, że sprzedajesz drogie rakiety tenisowe, które są produktem premium.
Nie każdy amator może pozwolić sobie na tego typu produkt więc szukasz prawdziwego fanatyka i entuzjastę.
Oprócz tego, że dana osoba interesuje się tenisem jako sportem, zawężasz grupę odbiorców do tych, którzy dodatkowo znają poszczególnych tenisistów czy interesują się ostatnimi turniejami.
Ze względu na to, że produkt jest bardzo drogi – dodatkowo zawężam odbiorców o zainteresowania, które mogą świadczyć o wysokich zarobkach.
Powyższa struktura świetnie sprawdza się dla każdego typu produktu czy też usługi.
Może pomóc Ci dotrzeć do wąskiej grupy osób, dla których przygotowaną masz specyficzną i rzadką ofertę.
Zawężając kolejny level w dół, zwiększasz prawdopodobieństwo na dotarcie do klienta idealnego, ale jednocześnie ograniczasz górę swojego lejka.
Pamiętaj więc o tym, aby nie zawężać Twoich kampanii zbyt mocno – wtedy mogą one być bardzo drogie a częstotliwość szybko osiągnie swoje ‘maksimum’
5. Wykluczenia.
Były już zawężenia, więc teraz czas na… wykluczenia!
W tym miejscu starasz się maksymalnie zminimalizować szansę na to, że konkretna osoba zobaczy Twoją reklamę na Facebooku.
Jeśli reklamujesz produkty dla vegan czy wegetarian, możesz oznaczyć specyficzne zainteresowania i marki związane stricte z mięsożercami.
Dla przykładu, jeżeli tworzysz kampanie reklamowe ukierunkowane na Leady, konkretniej poszukujesz wartościowych kandydatów do pracy na ważnym stanowisku – wyklucz zainteresowania “szlachta nie pracuje” i “wyższa szkoła robienia hałasu”.
Wykluczenia mają niezliczoną ilość zastosowań i podczas używania ich, ogranicza Cię tak naprawdę tylko wyobraźnia.
Wykluczać możesz nie tylko zainteresowania.
Możesz wykluczyć również osoby, które lubią Twój fanpage, a nawet lajkowały Ci zdjęcia na firmowym instagramie.
Wszystko po to, aby docierać do nowych, świeżych odbiorców.
Jeżeli umiesz już tworzyć grupy niestandardowe, to doskonale wiesz, że wykluczyć możesz również obecnych klientów. Przecież nie chcesz zadręczać ich w kółko Twoją reklamą, skoro już skorzystali z Twojej oferty!
6. Wąska vs. Szeroka grupa odbiorców.
I o to jest pytanie!
Pojawia się bardzo często na wielu grupach tematycznych, praktycznie codziennie.
W tym rozdziale postaram się wyjaśnić Ci zasadnicze różnice i aspekty, dzięki którym rozwieje Twoje wątpliwości na temat rozmiaru grup odbiorców dla Twojej kampanii reklamowej.
Pierwszą kwestią jest budżet reklamowy. Jeśli dysponujesz dużymi kwotami i źle dobierzesz budżet kampanii reklamowej do Twojej grupy odbiorców to wydasz go kompletnie nieefektywnie i go po prostu przepalisz.
Zbyt duże nakłady finansowe na wąską grupę odbiorców oznaczają dużą częstotliwość.
Odbiorca, który zobaczy w ciągu dnia 17 razy Twoją reklamę z pewnością nic od Ciebie nie kupi bo będzie miał dość na samą myśl o nazwie Twojej firmy.
W tej sytuacji budżet reklamowy wydasz z pewnością w całości, ale konwersji albo nie będzie wcale albo będą drogie i liczone na palcach jednej ręki.
Jeżeli natomiast grupa odbiorców będzie zbyt szeroka, a Ty przeznaczysz na kampanię zbyt mało środków – zgubi się ona w gąszczu konkurencji i braku optymalizacji.
Twoja kampania potrzebuje danych, aby się zoptymalizować.
Dając jej 10 zł budżetu dziennego i 2 miliony potencjalnego zasięgu nie jesteś w stanie dostarczyć jej wartościowych informacji a konkurencja z dużo większymi budżetami zje Cię na śniadanie.
Pamiętaj, że nie istnieje coś takiego jak perfekcyjny dobór rozmiaru grupy docelowej i budżetu. Wszystko zależne jest od branży i konkretnego produktu/usługi.
Tylko dzięki testowaniu jesteś w stanie znaleźć optymalne rozwiązanie i kompromis, który dostarczy Ci wielu konwersji i efektywnych wyników kampanii.
Algorytmy Facebooka są coraz bardziej inteligentne i dokładne, dzięki czemu możemy zdobywać super tanie konwersje używając bardzo szerokiej grupy odbiorców – mimo braku zawężeń i wykluczeń, Facebook sam zdecyduje, który odbiorca może stać się naszym klientem.
Ba! Robiłem mnóstwo kampanii gdzie kompletnie nie używałem zainteresowań. Targetowałem dosłownie wszystkich – pomijając zawężenie wieku.
Pole szczegółowego targetowania było puste a potencjalna grupa odbiorców reklamy wynosiła…13 milionów osób.
Mimo to kampania przyniosła wiele sprzedaży i tanich konwersji.
Im więcej danych Twój Facebook Pixel posiada, tym łatwiej Facebookowi dotrzeć z reklamą do osób, które podejmą wartościowe działania na sklepie internetowym.
7. Testuj wszystkie grupy odbiorców.
Cały fun związany z Facebook ADS to tworzenie rozmaitych testów i późniejsza analiza otrzymanych wyników.
Zapewne na etapie research’u grup odbiorców natrafisz na dziesiątki różnych zainteresowań czy cech demograficznych, którymi charakteryzują się Twoi potencjalni klienci.
Nie lekceważ żadnej z nich. Często może Ci się wydawać, że określony segment ludzi, którzy są Twoimi klientami nie zalicza się do zainteresowań odbiegających od Twojej niszy. Zdziwiłbyś się!
Dzięki obszernym testom jesteś w stanie zwiększyć szansę na dotarcie do najbardziej odpowiednich osób na Facebooku.
Tym samym masz możliwość optymalizacji wydatków reklamowych i uzyskania wielu konwersji niskim kosztem.
W moim przypadku, zdarza się, że testuje nawet kilkadziesiąt różnych wariantów zanim zdecyduje, że ta konkretna grupa ludzi skorzysta z moich usług lub kupi moje produkty.
Zależy to oczywiście od budżetu jaki masz do wykorzystania na tym etapie wdrażania strategii marketingowej.
Podsumowanie
Dobór grupy docelowej jest procesem, nad którym ja osobiście poświęcam większość swojego czasu podczas projektowania strategii reklamowych.
Dzięki temu jestem w stanie zminimalizować ryzyko przepalenia budżetu i mogę skupić się na tworzeniu komunikatów do konkretnych osób, które określam jako precyzyjna grupa odbiorców.
Dostosuj rozmiar Twojej grupy docelowej do budżetu jakim dysponujesz – w ten sposób wydasz środki na reklamy najbardziej efektywnie.
Są na rynku produkty i usługi, które są na tyle specjalistyczne, że ciężko Ci będzie dobrać idealny target pod przygotowaną ofertę.
Np. Specjalistyczne maszyny dentystyczne czy usługi w mało popularnych niszach lub branżach.
Facebook to potężne narzędzie i zawsze znajdzie się sposób, aby dotrzeć do osób, którzy staną się Twoimi zaangażowanymi klientami.
Powodzenia!